Creativitatea se poate observa la toți copiii. Și totuși de ce, atunci când întrebăm adulții, majoritatea nu s-ar mai descrie ca fiind creativi? Care a fost evenimentul din anii de formare, care a eliminat abilitatea de a veni cu idei grozave? Putem să ne ajutăm copiii să rămână creativi mai mult timp?
Și mai important, mai este ceva de făcut pentru a readuce adulților această creativitate pierdută?
Există o mulțime de dovezi și cercetări despre ceea ce ajută cu adevărat ca noile idei și inovații să se nască. Acestea includ cercetări detaliate în neuroștiință referitoare la ceea ce se întâmplă în creierul nostru atunci când suntem creativi, motiv pentru care cele mai inovatoare companii din lume pot profita de ideile noi pe care companiile mai vechi le ignoră.
Din fericire, acum avem răspunsuri la toate aceste întrebări. Iar răspunsurile sunt pozitive.
Ce ne afectează capacitatea de creație pe măsură ce înaintăm în vârstă?
Înainte de a începe să facem presupuneri generale despre modul în care copiii sunt mai creativi decât adulții, ar trebui să ne uităm mai întâi la ceea ce spun dovezile.
În anul 1968, George Land (cu Beth Jarman) a realizat un studiu de cercetare pentru a testa creativitatea a 1.600 de copii cu vârste cuprinse între trei și cinci ani, care erau înscriși în programul Head Start. A fost același test de creativitate pe care l-a conceput pentru NASA pentru a ajuta la selectarea inginerilor și oamenilor de știință. Testul consta din analizarea unui probleme și găsirea unor idei noi, diferite și inovatoare, iar răspunsurile acestora puteau fi folosite pentru a le evalua capacitatea de creație în acel moment.
Testul a funcționat atât de bine, încât a decis să îl încerce pe copii. El a retestat din nou aceiași copii la 10 ani și, din nou, la 15 ani, cu rezultatele publicate în cartea sa Breaking Point and Beyond. Rezultatele au fost uluitoare. Proporția de persoane care a obținut „Nivelul de geniu” a fost:
- printre cei de 5 ani: 98%
- printre cei de 10 ani: 30%
- printre cei de 15 ani: 12%
280.000 de adulți au fost testați prin același test (vârsta medie de 31 de ani): 2%
Dar ce provoacă această scădere drastică a capacității noastre de a produce idei noi pe măsură ce înaintăm în vârstă? Este doar un proces biologic (natura) sau este cauzată de modificările din societate (creșterea)?
La fel ca în majoritatea aspectelor psihologiei dezvoltării, ambele joacă un rol.
Din perspectiva schimbărilor naturale, există unele schimbări care apar în creierul nostru odată cu înaintarea în vârstă. Diverse studii științifice au demonstrat că recunoașterea tiparelor a ceea ce a funcționat anterior este una dintre principalele calități ale creierului uman.
Este un beneficiu legat de evoluție pentru a ne împiedica să intrăm în situații riscante, cum ar fi să intrăm într-o peșteră întunecată, fără să verificăm dacă există un prădător acolo. Atunci când creierul observă că un mod anterior de a face lucrurile a funcționat bine și a fost sigur, face ca această cale mentală să fie mai puternică, făcând acele conexiuni specifice să fie mai eficiente din punct de vedere energetic de fiecare dată când sunt folosite împreună. Pe măsură ce înaintăm în vârstă, amintirile și obiceiurile noastre sunt consolidate continuu până când acestea pot provoca creierul să aibă instantaneu răspunsul corect fără niciun efort, rulând aproape pe pilot automat.
Cu toate acestea, același proces face, de asemenea, mai dificil să existe idei creative, deoarece acestea forțează creierul să proceseze din nou toate informațiile noi, ceea ce este mult mai greu și poate duce la o soluție riscantă nouă, care nici măcar nu funcționează. Prin urmare, preferința creierului mai în vârstă va fi întotdeauna să folosească amintiri sigure în loc de soluții creative „riscante” noi.
În plus, numeroase alte studii științifice arată că diferite părți ale creierului sunt activate și dezactivate atunci când ești implicat în diferite tipuri de gândire creativă:
- Gândire convergentă: unde judeci ideile, le critici, le perfecționezi, le combini și le îmbunătățești, toate acestea se întâmplă în gândirea conștientă și în concentrare.
- Gândire divergentă: unde îți imaginezi idei noi, originale, care sunt diferite de ceea ce a fost înainte, dar care pot fi greu de început și care se întâmplă adesea în mod inconștient, pe măsură ce noi căi sunt explorate profund în mod spontan în creier.
Iar acest lucru se bazează pe cel de-al doilea aspect al activității în scădere, educația modului în care copiii sunt crescuți.
Atunci când copiii sunt foarte mici, sunt adesea încurajați să-și folosească imaginația, să deseneze, să danseze și să creeze povești. Dar odată cu începerea școlii, accentul este pus pe învățarea și recitarea faptelor. Și apoi pe teste și examene care te evaluează dacă poți da răspunsul corect la întrebări specifice. Pe măsură ce înaintăm în vârstă, importanța fiecărui set al acestor examene crește (de la promovarea unui an școlar, la intrarea la universitatea până la obținerea carierei dorite).
Efectul acestui lucru este că, pe tot parcursul dezvoltării lor, copiii sunt învățați că oferirea răspunsului corect este ceea ce contează, ceea ce este în conformitate numai cu gândirea convergentă. Gândirea divergentă, care poate duce la o listă întreagă de răspunsuri incorecte, este înrădăcinată în noi ca fiind periculoasă și că trebuie evitată.
În urma unui alt studiu realizat de Kyung Hee Kim (2017) s-a demonstrat că scorurile de creativitate ale întregii populații au continuat să scadă în fiecare deceniu. Prin urmare, copiii cresc în adulții care doresc să evite greșelile și, prin urmare, să evite riscurile ideilor creative.
Deci, în timp ce natura are un rol de jucat în declinul creativității, cauza principală este de fapt mentalitatea pe care o construim în noi înșine pe măsură ce creștem. Vestea bună este că prin înțelegerea acestei mentalități, ne putem antrena pentru a fi din nou mai creativi, chiar și ca adulți.
Cum ne putem îmbunătăți capacitatea de creație?
Au fost stabilite cinci activități principale simple de instruire pe care oricine le poate urma, ceea ce îi va ajuta să inverseze tendința de declin a activității. Funcționează indiferent de cultură și grupe de vârstă și se poate încadra, cu ușurință, în programul oricui:
- Acordă-ți 15 minute în fiecare zi pentru a-ți lăsa mintea să hoinărească: În lumea hiperconectată de astăzi, a devenit aproape imposibil să te deconectezi de la ceea ce se întâmplă în jurul tău și să rămâi singur doar cu gândurile tale. Însă dacă îți acorzi doar 15 minute în fiecare zi, când nu ești concentrat pe un ecran, o pagină, o față, o problemă sau o conversație, creierul tău va putea să primească resurse pentru a forma noi căi aleatorii care formează din nou cele mai bune, cele mai originale și cele mai noi idei divergente. Acesta este motivul pentru care oamenii au adesea cele mai bune idei în duș, nu în timp ce se află la birou.
- Notează problemele la care cauți soluții: Dacă nu notezi problemele pe care încerci să le rezolvi, poți ajunge să repeți aceleași soluții greșite din nou și din nou. Mai rău, atunci când nu încerci deloc soluții, poți ajunge la rezultate neproductive. Notând problemele care trebuie rezolvate în fiecare zi și ideea cu ajutorul căreia o vei rezolva, poți forța creierul să vină cu idei noi atunci când vede că o încercare anterioară nu a funcționat și încearcă să o îmbunătățească.
- Efectuează câteva exerciții de formare a creativității în fiecare zi: Nimic nu ajută creierul să iasă din modul său automat decât forțarea de a fi creativ. Au fost dezvoltate mii de exerciții de formare a creativității pe care oamenii le pot folosi pentru a se provoca în fiecare zi să fie creativi. Se spune adesea că acest lucru face minuni pentru a-i ajuta să fie mai confortabili și să-și dorească să treacă prin disconfortul barierei lor de creativitate care se poate forma de-a lungul anilor.
- Adaugă lucruri diverse și experiențe noi în săptămâna ta: O dată pe săptămână, asigură-te că faci ceva sau înveți ceva care este complet diferit de ceea ce ai experimentat în trecut. Un studiu efectuat în Olanda a demonstrat că până și o schimbare în rutina ta poate duce la o creștere cu peste 14% a performanței creative imediat după aceea. Și prin obținerea de cunoștințe noi, creierul tău poate forma noi combinații aleatorii.
- Stabilește-ți un proiect creativ în fiecare lună: În fiecare lună, creează ceva, orice, căruia să-i deții proprietatea și eliberează-l în lume, chiar dacă nu simți că este 100% perfect. Teama de eșec, dacă nu atingem perfecțiunea, este una dintre cele mai dominante forțe care țin creativitatea pe loc. De asemenea, este important să ne dăm seama că această activitate din fiecare lună nu are legătură cu abilitățile. Este vorba, mai degrabă, despre executare decât despre execuție. Nu contează dacă nu ești un pictor, un cântăreț, un dansator,un tâmplar sau un programator talentat. Acestea sunt abilități, iar abilitățile pot fi îmbunătățite în timp și se vor îmbunătăți dacă lucrezi la ele.