Alimentație sănătoasă Produse organice HelloBio

Este uleiul de măsline extravirgin cea mai sănătoasă grăsime de pe Pământ?

Uleiul de măsline extravirgin este de mult în atenția nutriționiștilor, datorită proprietăților sale. Grăsimile alimentare reprezintă un subiect care a stârnit multe controverse, cu dezbateri despre grăsimile animale, uleiurile din semințe și tot ce este între acestea. Cu toate acestea, cei mai mulți oameni sunt de acord că uleiul de măsline extravirgin este foarte sănătos.

Uleiul de măsline, parte a dietei mediteraneene, este o grăsime tradițională care a fost un model de dietă pentru unele dintre populațiile cele mai sănătoase ale lumii.

Studiile demonstrează că acizii grași și antioxidanții din uleiul de măsline pot oferi anumite beneficii pentru sănătate, cum ar fi reducerea riscului de boli de inimă.

Ce este uleiul de măsline și cum este preparat?

Uleiul de măsline este uleiul extras din măsline, fructele măslinului.

Procesul de producere este foarte simplu: măslinele pot fi presate pentru a le extrage uleiul, însă metodele moderne implică strivirea măslinelor, amestecarea acestora și apoi separarea uleiului din pulpă cu ajutorul unei centrifuge.

Este important să cumperi tipul corect de ulei de măsline. Există trei grade importante ale uleiului de măsline – rafinat, virgin și extravirgin. Uleiul de măsline extravirgin este ultimul tip procesat sau rafinat.

Uleiul de măsline extravirgin este considerat cel mai sănătos tip de ulei de măsline. Este extras prin metode naturale și standardizat pentru puritate și anumite calități senzoriale, precum gustul și mirosul.

Uleiul de măsline extravirgin BIO are un gust distinct și este bogat în antioxidanți fenolici, acesta fiind motivul principal datorită căruia uleiul de măsline este atât de benefic.

Din punct de vedere legal, uleiurile vegetale etichetate ca ulei de măsline nu pot fi diluate cu alte tipuri de uleiuri. Cu toate acestea, este esențial să cercetezi cu atenție eticheta și să cumperi de la fermieri cu tradiție.

foto: unsplash

Compoziția nutritivă a uleiul de măsline extravirgin

Uleiul de măsline extravirgin este foarte hrănitor.

Conține cantități modeste de vitamina E și K și o mulțime de acizi grași benefici pentru sănătate.

Conținutul de substanțe nutritive a unei lingurițe (13,5 grame) este următorul:

  • Grăsimi saturate: 14%
  • Grăsimi monosaturate: 73% (cel mai mult acid oleic)
  • Vitamina E: 13% din valoarea zilnică
  • Vitamina K: 7% din valoarea zilnică

Cea mai importantă calitate a uleiul de măsline extravirgin este faptul că este foarte bogat în antioxidanți.

Antioxidanții pot ajuta în lupta împotriva unor boli grave. Antioxidanții principali ai uleiului includ oleocantalul antiinflamator, precum și oleuropeina, o substanță care protejează colesterolul rău de oxidare.

Unii oameni au criticat uleiul de măsline pentru că ar avea un raport ridicat de omega-6 și omega-3 (peste 10: 1). Cu toate acestea, cantitatea totală de grăsimi polinesaturate este relativ mică, astfel, acest lucru nu ar trebui să fie un motiv de îngrijorare.

Uleiul de măsline extra virgin conține substanțe antiinflamatorii

Se consideră că inflamația cronică reprezintă una dintre principalele cauze care declanșează numeroase boli, inclusiv boli de inimă, cancer, sindrom metabolic, diabet și artrită.

Unii speculează că abilitatea uleiului de măsline de a combate inflamația se află în spatele numeroaselor sale beneficii pentru sănătate.

S-a dovedit că acidul oleic, cel mai important acid gras din uleiul de măsline, reduce markerii inflamatori precum proteina C-reactivă.

Cu toate acestea, principalele efecte antiinflamatoare ale uleiului par să se datoreze antioxidanților săi, în principal oleocantal, care s-a dovedit că funcționează ca ibuprofenul, un popular medicament antiinflamator.

Cercetătorii estimează că o cantitate de oleocantal în 50 ml (aproximativ 3,4 linguri) de ulei de măsline extravirgin are efecte similare cu cele ale 10% din doza de ibuprofen pentru adulți pentru ameliorarea durerii.

De asemenea, un studiu a arătat că substanțele din uleiul de măsline pot reduce expresia genelor și proteinelor care mediază inflamația.

Reține faptul că inflamația cronică redusă, este de obicei destul de ușoară și este nevoie de ani sau decenii pentru a afecta organismul.

Folosirea uleiului de măsline extravirgin poate contribui la prevenirea acestui lucru, ceea ce duce la un risc redus de diferite boli inflamatorii, în special boli de inimă.

foto: unsplash

Uleiul de măsline extravirgin și bolile cardiovasculare

Bolile cardiovasculare, cum ar fi bolile de inimă și accidentul vascular cerebral, sunt printre cele mai frecvente cauze de deces din lume.

Multe studii arată că decesul cauzat de aceste boli este scăzut în anumite zone ale lumii, în special în țările din Marea Mediterană.

Această observație a stimulat inițial interesul pentru dieta mediteraneană, care se presupune că imită modul în care oamenii mănâncă în aceste țări.

Studiile efectuate pe dieta mediteraneană arată că aceasta poate ajuta la prevenirea bolilor de inimă. Într-un studiu important, s-a observat că dieta mediteraneană a redus atacurile de cord, accidentele vasculare cerebrale și decesul cu 30%.

Uleiul de măsline extravirgin protejează împotriva bolilor de inimă prin numeroase mecanisme:

  • Reduce inflamația. Uleiul de măsline protejează împotriva inflamației, un factor cheie al bolilor de inimă.
  • Reduce oxidarea colesterolului rău. Uleiul protejează particulele colesterolului rău de deteriorarea oxidativă, un factor cheie în dezvoltarea bolilor de inimă.
  • Îmbunătățește sănătatea vaselor de sânge. Uleiul de măsline îmbunătățește funcția endoteliului, care căptușește vasele de sânge.
  • Ajută la gestionarea coagulării sângelui. Unele studii sugerează că uleiul de măsline poate ajuta la prevenirea coagulării nedorite a sângelui, o caracteristică cheie a atacurilor de cord și a accidentele vasculare cerebrale.
  • Scade tensiunea arterială. Un studiu efectuat pe pacienții cu tensiune arterială ridicată a constatat că uleiul de măsline a redus semnificativ tensiunea arterială și a scăzut nevoia de medicamente pentru tensiunea arterială cu 48%.

Ținând cont de efectele biologice ale uleiului de măsline, nu este surprinzător faptul că persoanele care consumă o cantitate mare sunt mai puțin susceptibile de a muri din cauza atacurilor de cord și a accidentelor vasculare cerebrale.

Zeci – dacă nu chiar sute – de studii efectuate pe animale și pe oameni au arătat că uleiul de măsline are beneficii importante pentru inimă.

De fapt, dovezile sunt suficient de puternice pentru a recomanda persoanelor care au sau care se află la un risc ridicat de a dezvolta boli de inimă să includă o cantitate mare de ulei de măsline extravirgin în dietele lor.

Alte beneficii pentru sănătate ale uleiului de măsline extravirgin

Deși uleiul de măsline a fost studiat mai ales pentru efectele sale asupra sănătății inimii, consumul său a fost asociat și cu o serie de alte beneficii pentru sănătate.

Uleiul de măsline extravirgin și boala Alzheimer

Boala Alzheimer este cea mai frecventă boală neurodegenerativă din lume și o cauză principală a demenței.

O caracteristică a bolii Alzheimer este o acumulare de amestecuri proteice numite plăci de beta-amiloide în anumiți neuroni din creier.

În urma unui studiu efectuat pe șoareci, s-a observat că o substanță din uleiul de măsline poate ajuta la curățarea acestor plăci.

În plus, un studiu controlat efectuat pe oameni a arătat că o dietă mediteraneană îmbogățită cu ulei de măsline a îmbunătățit funcția creierului și a redus riscul de afectare cognitivă.

foto: unsplash

Se poate găti cu el?

În timpul gătitului, acizii grași se pot oxida, acest lucru însemnând că pot reacționa cu oxigenul și se deteriorează.

Uleiul de măsline conține în principal acizi grași mononesaturați, care au o singură legătură dublă și sunt destul de rezistenți la căldură ridicată.

Într-un studiu, cercetătorii au încălzit uleiul de măsline extra virgin la 180 ° C timp de 36 de ore. Uleiul a fost foarte rezistent la deteriorări.

Un alt studiu a folosit uleiul de măsline pentru prăjit și a durat 24–27 ore pentru a ajunge la niveluri dăunătoare.

În general, uleiul de măsline pare a fi foarte sigur – chiar și pentru gătit la temperaturi ridicate.

Concluzie

Uleiul de măsline este foarte sănătos. Pentru cei care au boli de inimă sau au un risc ridicat de a le dezvolta, uleiul de măsline este cu siguranță un superaliment. Beneficiile acestei grăsimi minunate se află printre puținele lucruri cu care majoritatea specialiștilor în domeniu sunt de acord.

Surse:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31521394/

https://jech.bmj.com/content/54/10/726

https://www.sciencedaily.com/releases/2005/09/050906075427.htm

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *