Alimentație sănătoasă Hrănim Zen-ul sănătos

Cum să mănânci sănătos și chiar să slăbești în perioada sărbătorilor de iarnă

Să mănânci sănătos pare deseori o misiune imposibilă în perioada sărbătorilor de iarnă. O altă bătaie de cap sunt și kilogramele în plus acumulate odată cu mesele încărcate de sărbători, dar experții ne vorbesc despre o nouă rutină de exerciții care ne poate feri de astfel de neplăceri din perioada sărbătorilor.

Ce putem face?

  • Unii specialiști cred că sărbătorile de iarnă marcate de pandemia de COVID-19 ne-ar putea da ocazia să învățăm cum să mâncăm sănătos și să facem sport în această perioadă din an.
  • Aceștia ne recomandă să căutăm noi rețete și noi moduri de a face exerciții fizice.
  • De asemenea, experții precizează că sănătatea psihică este foarte importantă și de aceea trebuie să te concentrezi asupra aspectelor plăcute din perioada sărbătorilor.

Îți faci griji că te vei îngrășa în perioada sărbătorilor?

Nu-ți fie teamă.

Specialiștii sunt de părere că luna decembrie petrecută sub semnul pandemiei poate fi ocazia ideală pentru a ne feri de kilogramele în plus pe care le acumulăm de obicei în perioada sărbătorilor.

Explicația?

Faptul că petrecerile la birou, fursecurile oferite colegilor și chiar cinele de sărbători sunt momentan restricționate, se poate dovedi ocazia ideală să ne schimbăm obiceiurile. Nutriționiștii spun că e șansa noastră să înclinăm balanța în favoarea unui regim alimentar și unui stil de viață sănătos, chiar și de sărbători.

Chiar dacă pare greu de crezut că sărbătorile ar fi momentul potrivit pentru a începe această călătorie, în 2020 ne-am convins că orice este posibil.

foto: unsplash

Cum putem adopta un stil de viață sănătos în perioada sărbătorilor de iarnă?

Iată părerea experților:

Fii conștient de situație.

În primul rând, cu toate că mulți dintre noi au împresia că iau mult în greutate în această perioadă, adevărul ar putea fi cu totul altul.

Conform unui studiu efectuat în 2016, în medie oamenii se îngrașă cu puțin mai mult de jumătate de kilogram în perioada Crăciunului.

Studiile efectuate în anii precedenți au dus la rezultate similare.

O mare parte din această provocare este felul în care ne simțim.

Nutriționiștii ne atenționează că este foarte important să putem distinge între creșterea în greutate cauzată de creșterea grăsimii din organism și balonarea temporară. Multe feluri de mâncare specifice sărbătorile de iarnă au o cantitate ridicată de sodiu, iar in perioada aceasta este posibil să bem mai puțină apă decât bem de obicei. Deci se poate întâmpla ca retenția de apă să fie motivul pentru care cântarul arată atât de mult în dimineața de după o seară de sărbătoare.

Care este soluția?

Încearcă să nu te mai cântărești zilnic în perioada sărbătorilor. Iar atunci când te simți balonat, bea mai multă apă și fă câteva exerciții fizice.

Găsește o nouă activitate fizică

foto: unsplash

Activitățile sportive în aer liber precum ciclismul, drumețiile pe munte sau chiar golful au devenit tot mai rare din cauza pandemiei. Recomandarea este să găsești noi modalități de a face mișcare. Un program regulat de activitate fizică poate fi unul dintre cele mai importante cadouri către tine însuți.

Fă sport ca să te simți mai bine, nu ca să slăbești, recomandă experții. Fă sport ca să îți crești rezistența la stres, ca să iei o gură de aer proaspăt, ca să te relaxezi.

Cum să te ții de sport?

Integrează-l în rutina ta zilnică din perioada sărbătorilor, iar apoi integrează-l în rutina ta de zi cu zi. După masă, o mică plimbare făcută singur sau împreună cu un prieten poate avea efecte extraordinare. La fel poate avea și o plimbare obișnuită cu bicicleta împreună cu familia, o drumeție săptămânală sau chiar o seară de dans în sufragerie,

Renunțarea la tradiții sau schimbarea lor

Într-un astfel de an neobișnuit, este normal să ne dorim să luăm parte la obiceiuri și tradiții la care putem încă participa, acum că trebuie să respectăm distanțarea.

Însă participarea la aceste obiceiuri într-un mod sănătos ține de importanța pe care o atribui fiecărui lucru și de modul în care poți înclina balanța în favoarea ta.

Pune-ți următoarea întrebare: cât de important este pentru mine să mănânc preparate tradiționale? Aș putea găti preparatul favorit al familiei într-o manieră diferită, dietetică?

foto: unsplash

Este important ca efortul depus să fie o activitate plăcută. Pentru unele persoane, să gătească sau să prepare prăjituri este un mod de a se distra și de a se relaxa.

Cu alte cuvinte, revino la obiceiul de a coace pâine proaspătă din carantina din primăvara trecută și dă-i o notă dietetică, transformându-l într-o provocare de a găti sănătos cu ocazia sărbătorii tale preferate!

Ai însă grijă să nu îți refuzi gustările care fac acestă sărbătoare să fie deosebită. Încearcă să găsești o abordare care să dea roade pentru tine fără să simți că ratezi o parte din frumusețea Crăciunului.

Dacă poți, alege să consumi gustări tradiționale și încearcă să nu exagerezi cu ele. Însă dacă îți dorești ceva mai deosebit, nu ezita să îți dai frâu liber!

Prepară produsele de patiserie preferate, dar alege doar una sau două dintre rețetele care îți plac. Sau încearcă să prepari doar jumătate din cantitatea obișnuită.

Spre exemplu, aluatul de biscuiți se păstrează foarte bine la rece. Deci, dacă nu îți e ușor să reduci cantitatea de biscuiți, pune jumătate din aluat în congelator, și astfel îl vei putea coace oricând în timpul anului.

Cum rămâne cu obiceiul de a mânca în zilele de după Crăciun ceea ce rămână din preparatele de sărbători?

Dieteticienii ne sugerează să ne gândim de două ori înainte. Putem folosi elemente din mâncărurile rămase pentru mesele din următoarele zile. Nu trebuie să avem mese festive cinci zile la rând. Însă friptura rămasă poate intra în componența unui preparat diferit în fiecare zi. De asemenea, și rămășițele garniturilor pot fi folosite alături de proteine pentru a crea un nou fel principal.

Gesturile mărunte contează cu adevărat

Lucrurile mărunte se adună în timp. Nu le trece cu vederea; aici ne referim desigur la aspectele pozitive, la micile gesturi frumoase.

Cei care încearcă să scape de kilogramele în plus tind să aibă o gândire de tipul ”totul sau nimic” și se lasă adesea cuprinși de disperare în cazul în care mănâncă ceva ce consideră că îi face să se abată de la dieta pe care vor să o țină.

În loc de asta, ar trebui să facem cu toți ceva de care să ne bucurăm cum se cuvine.

Fiecare mică alegere contează –nu te îndoi de asta. Mănâncă acea bucată de plăcintă, dar renunță la ultima îmbucătură. Un gest mic dar un pas înainte.

foto: unsplash

Un alt ”mic pas” pe care îl poți face este să fii atent la lichidele pe care le consumi: este indicat să aibă cât mai puține calorii. Alcoolul, ciocolata caldă, cafeaua sau alte băuturi dulci aduc un aport considerabil de calorii în perioada sărbătorilor. Evitarea (sau reducerea) consumului de astfel de lichide ar putea decide dacă de sărbători vom avea parte de kilograme în plus sau în minus.

Poți obține același efect pozitiv și dacă bei apă între mesele cu un consum ridicat de calorii.

Sănătatea mintală

Cum îți poți proteja sănătatea psihică atunci când te abți de la o parte din activitățile tale obișnuite?

Specialiștii ne recomandă ca în loc să privim încercarea de a slăbi sau de a ne menține ca pe ceva stresant, să avem o altă abordare: să o privim ca pe un dar către noi înșine.

Încearcă să privești controlul greutății dintr-o altă perspectivă. Gândește-te la cât de bine este să te poți mișca mai ușor, să te simți mai bine, să ai un somn mai odihnitor, să porți hainele care îți plac și la câte alte avantaje poți avea!

Atunci când te concentrezi asupra motivației din spatele acțiunilor, totul capătă sens!

Poți avea ezitări? Permiteți să iei câte o pauză din când în când.

Cel mai probabil, anul 2020 va avea mai puține petreceri și mai puține tentații, dar totodată va aduce cu sine mult stres, plictiseală, nesiguranță și astfel ne poate împinge să mâncăm pe fond emoțional și să ne confruntăm cu o scădere a motivației de a face sport.

foto: unsplash

Ar trebui să facem cu toții sport în aer liber– este indicat și pentru sănătatea noastră fizică, dar mai ales pentru cea psihică. O plimbare obișnuită prin cartier te-ar putea împiedica să mănânci pe fond emoțional atunci când ești acasă. Este indicat ca toți membrii familiei să aibă un program zilnic de activități (de preferat în aer liber). Veți fi în siguranță atâta timp cât veți purta mască și veți respecta măsurile de distanțare.

Nu uita că și Zen-ul trebuie hrănit sănătos!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *